Initiatievencafé: Een keet vol initiatieven

Van een creatieve broedplaats tot een muziekschool. Groene kunstprojecten naast een uitgewerkt plan voor een versmarkt in Leidsche Rijn. En startende horecaondernemers op zoek naar een locatie in één ruimte met een woongroep in oprichting: initiatiefnemers van diverse pluimage kwam begin januari bijeen in de bouwkeet van Westkust aan het Westplein. Een aantal gemeenteambtenaren en een enkele architect en vastgoedondernemer maken het gezelschap van een kleine vijftig mensen compleet. Doel: elkaar leren kennen en al pratende kijken of initiatieven verder gebracht kunnen worden.

Een maand eerder vond het Utrecht Maken We Samen-festival van de gemeente plaats, in het Stadskantoor. Eén van de activiteiten was een ‘repaircafé’ voor bewonersinitiatieven. Daar was Utrechtse Ruimtemaker Remco Jutstra bij. Een nuttige bijeenkomst, maar er waren weinig bewoners en relatief veel ambtenaren. Samen met Karin Visser van de gemeente Utrecht spraken we later over een vervolg. Bij de Utrechtse Ruimtemakers leefde al langer het idee om Utrechtse initiatiefnemers onderling kennis te laten maken en om elkaars initiatieven verder te helpen. Het liefst op een laagdrempelige manier: meer café, minder vergaderachtig, maar wel met de gelegenheid om concrete vragen aan andere initiatiefnemers en ambtenaren van de gemeente voor te leggen.

Op zoek naar ruimte

De keet van Westkust aan het Westplein blijkt een geknipte locatie. Na een weifelend begin in een wat chaotische setting, raakt iedereen met elkaar aan de praat, al dan niet geholpen door Ruimtemakers Emilie Vlieger en Ron Buiting, die mensen aan elkaar proberen te koppelen. Ook Karin Visser speelt al bij binnenkomst voor makelaar door te vertellen dat op de Amsterdamsestraatweg plekken zijn voor broedplaatsen, en mensen door te verwijzen naar wijkbureau NoordWest. Veel initiatiefnemers zijn op zoek naar ruimte: een eigen stek, of een plekje samen met anderen in een gebouw.

Matthieu Schwitzner van het Makelpunt van de gemeente is een gewilde gesprekspartner. Hij vertelt dat er veel leegstand is in zorg- en onderwijspanden, maar dat je om die te mogen gebruiken, ook een buurt- of educatiefunctie aan je plan moet koppelen. Ook kerken en andere panden van geestelijke diensten staan vaak leeg, zoals de kosterwoning. Om daarop aanspraak te kunnen maken, moet je plan een meer maatschappelijke insteek hebben.

Een ambtenaar van Wijkbureau West legt uit waarom het matchen van leegstaande gebouwen en initiatieven zo lastig is: "de naam zegt het al, vastgoed. Het is statisch en onbeweeglijk". Voor eigenaren is het bovendien ingewikkeld dat veel initiatieven vaak nooit volledig een gebouw kunnen gebruiken: “bijvoorbeeld vaak op woensdagavonden, maar niet op dinsdagochtend.” Ook zijn beheercontracten complex en de eisen voor brandveiligheid en onderhoud hoog.

Gewoon kijken

Zijn initiatiefnemers nu verder geholpen op het Initiatievencafé? Asia en Txell van Vinexmarkt Leidsche Rijn zoeken een plek waar ze langer kunnen blijven dan die ze nu toegewezen hebben gekregen (anderhalf jaar). Ze kwamen vanmiddag gewoon kijken wie er zoal op het café afkomen en om te netwerken. Txell: "Wij hebben al met alle afdelingen van de gemeente contact gehad, dus we verwachtten niet dat er vanmiddag een oplossing voor ons zou worden gevonden. Het is tof om te zien dat er meer mensen zijn die bezig zijn met een initiatief in de openbare ruimte, zoals Rotsoordbrug." Aan het eind van de bijeenkomst komen ze alsnog met iemand in contact die hen mogelijk kan helpen aan wat ze zochten: een constructeur, om hun ontwerp voor het marktgebouw door te rekenen. Dat contact is ook daadwerkelijk gelegd, horen we later.

Voor de Utrechtse Ruimtemakers smaakt het Initiatievencafé naar meer. Met de gemeente is ondertussen besproken hoe een vervolg een nóg groter succes kan worden. Ook zijn er andere partijen die initiatiefnemers bij elkaar willen brengen, waaronder de Vrijwilligerscentrale. Hoe meer bijeenkomsten met bewoners en ambtenaren die initiatieven vooruit helpen met elkaars kennis en kunde, hoe beter.
 

← terug naar homepage